17.11.11

vintageklänningar

Jag tänkte tipsa om en bok för er som är intresserade av sömnad. För en tid sedan köpte jag nämligen denna, Kuuluisat Vintagemekot (översättningen blir väl ungefär kända vintageklänningar). I boken hittar man bland annat Twiggys, Marilyn Monroes, Bette Davis, Audrey Hepburns och Madonnas klänningar.



Med boken följer ett mönsterark med 10 mönster till de 20 klänningarna boken innehåller.


Det finns alltså två varianter av varje klänning, här har ni Twiggys klänning till exempel.




Varje klänning har en ordentlig sybeskrivning med tillhörande bilder.





I boken hittas också förklaringar till markeringarna på mönsterarken och i sybeskrivningarna, och bak i boken finns termer, tekniker och verktyg förklarade.


Man hittar även listor på köpställen av tyger och tillbehör runtom i världen, samt en lista på sömnadsrelaterade bloggar.



Fin bok, hoppas jag har tid att sy upp någonting snart så får vi se om beskrivninganra och mönstren är så bra som de verkar. Finns att köpa på bland annat Adlibris.

4 kommentarer:

Hannasvirrvarr sa...

Härligt ser det ut!

Allt och/eller Inget sa...

Vilka underbara mönster! Boken ser jättefin ut. Känns som ett måste att beställa. Tack för fin blogg och fint boktips! Linda

Nålen sa...

Tack för tipset minsann, den här boken går på julklappslistan :-) Tänker du speciellt på att sy någon viss klänning?

Red sa...

Hanna - japp, synd bara att den endast finns på finska, men det är ju egentligen ett perfekt sätt att lära sig språket lite bättre...

Linda - tack själv för kommentaren!

Nålen - just nu skulle jag gärna sy upp en 60-talsdröm, men får se vilken jag testar att sy först sen när jag har tid! :)