30.1.12

jag mår illa

Jag gick in på Blondinbellas blogg för att få mig en liten släng av avund (hon är ju på lyxkryssning i karibien nu). Ser att hon har lagt upp bilder från kanske världens härligaste strand (!) där hon står och poserar i bikini och ser lycklig ut.

Sen ser jag att hon har fått nästan 500 kommentarer. Fem hundra kommentarer, varav kanske 99% handlar om hur hon ser ut. Flickor som sitter och skriver att hon är fet, äcklig, ohälsosam och ful.

Vad i helvete tänker jag. Hur har det blivit såhär. En snygg, driven och inspirerande ung tjej står på en paradisstrand och ser glad ut och det enda folk bryr sig om är ifall hon är för fet eller ohälsosam. Varför måste världen se ut så, varför är vi så jävla utseendefixerade. Jag är det ju själv, trots att jag hatar det (dock oftast när det gäller mig själv och jag skulle aldrig sitta och skriva så oerhört sårande saker till andra). Så tröttsamt, och så onödigt.

Sen tycker jag det är intressant att Bella får en massa elaka kommentarer av dessa bilder när till exempel storbloggaren Kenza får hundra hyllningskommentarer när hon lägger ut liknande bilder. Hon som öppet berättar hur mycket godis och annat skit hon proppar i sig och hur hon aldrig tränar (hennes kommentarsfält fylls ofta med ledsna frågor om hur man skall gå ner i vikt). Ett praktexempel på hur hjärntvättade vi är. Är man smal är man sund! Ja, så är det. Bella tränar dock flera gånger i veckan.

Istället skulle man kunna bry sig om den där stranden, om hur lycklig hon ser ut eller hur coolt det är att hon jobbar så hårt för att kunna stå där.


Jag vill inte bo på den här planeten mer.

(Nu handlar ju detta inte bara on Bella utan om hela fenomenet, hur man ska se ut och hur det verkar vara det enda som är viktigt. Detta var bara ett perfekt exempel. Så himla sorgligt.)

8 kommentarer:

Hannasvirrvarr sa...

Ja uschdå, jag håller med dig. Jag kan inte ens gå och läsa kommentarerna, jag blir alltför upprörd och nedstämd.

Johanna sa...

Och även jag håller med dig till fullo! Fy, jag vill bara spy på mänskligheten. /En läsare som inte gett sig till känna innan, men tycker att du har en superfin och härlig blogg!

Red sa...

Hanna - jag med, usch.

Johanna - tack snälla! :)

Hanna sa...

Håller med dig! Det är sorgligt hur folk kan skriva såna elaka kommentarer!

Red sa...

Hanna - ja verkligen. Och det är även sorgligt att vi är så hjärntvättade att vi automatiskt börjar jämföra kroppar med töntiga ideal.

biffen sa...

WORD! ush vad man blir sur. men ännu mera poäng åt blondinbella som bara struntar i allt skit och fortsätter digga sin kropp och träna och trotta choko i sig. och trotsar normen med att införa termen "size me". gotta love her! :D

Red sa...

Biffen - ja, jag hoppas att hon är så stark som hon verkar vara i bloggen! :)

selmagoestolondon.ratata.fi sa...

Även om jag freakade lite då jag insåg hur mycket jag hade gått ner i vikt här i London så blev jag efteråt ändå väldigt nöjd över att jag inte hade reflekterat över det alls. Istället blev jag mest irriterad över kläder som inte passade längre. Sen blev det en så himla stor grej då alla sa det högt och jag var lite obekväm i att min vikt var ett samtalsämne även om jag till slut kände mig himla nöjd över att helt omedvetet ändra livsstilen så brutalt på en gång att jag äntligen blev av med de där kilona jag ville få bort. Här förra veckan tog jag en ordentligt titt på mig själv och blev faktiskt lite ledsen då jag insåg att brösten har krympt och höfterna inte längre är lika kvinnliga som förr och jag saknade det där fettet en aning. Tydligen svårt att bli nöjd. Och för personer som Bella är det alltid någon som ska tycka något hur hon än ser ut. Jag vet inte egentligen vad jag vill säga med det här. Att jag tycker precis som du och att det var så skönt att jag inte riktigt var medveten om vad som hände med min kropp men irriterande att jag nu plötsligt är. Jag vet inte..