24.2.12

jakten på den ultimata garderoben

Jag har bestämt mig för att börja bygga upp den perfekta garderoben. Och då talar jag inte om själva skåpet, utan om innehållet.

Efter att ha rensat bland kläderna häromdagen insåg jag hur mycket jag köper endast för att det är snyggt - och då oftast på någon annan. Det är väl inte så konstigt att jag faller för trender då jag älskar att frossa i modetidningar och -bloggar, men det är dags att inse att det är totalt onödigt att köpa ett plagg som sedan blir och ligga i garderoben för att det inte passar ihop med något annat, eller inte passar mig. Ett perfekt exempel är snortighta, superhögmidjade svarta jeans. Så ofantligt obekväma! Jag känner mig som en för tight stoppad siskonkorv. Och det lockar ju inte direkt till användning. Dessutom måste jag inse att det inte är min grej.

Sen har jag också bestämt mig för att skaffa en hög med klassiska basplagg. Med det menar jag plagg som alltid går att slänga på sig, som aldrig rinner ur tiden. Som en klassisk beige trenchcoat till exempel. Eller en svart, välsittande kjol, en snygg med simpel kragskjorta och en klänning som alltid funkar (eller flera...). Och nu menar jag inte endast svartvitt, utan såklart en massa fina färger också. Men klassiska snitt.

Jag ska försöka klippa ihop en moodboard på min stil, och börja investera i dessa basplagg. Först ut är ett par svarta pumps. Dessa har jag faktiskt redan hittat. Snygga, stilrena, klassiska och hoppeligen bekväma (det kan man ju inte veta förrän man haft dom en kväll, vi håller tummarna).



En trenchcoat är också påväg att flytta in hos mig. Och nu vill jag ha vårväder!

7 kommentarer:

smilla.ratata.fi sa...

En ädel uppgift! Har själv märkt mig köpa ganska klassiska kläder på sistone. Skorna är alldeles vansinnigt fina, varifrån?

Ninah sa...

Hej! Har gett dig en award på min blogg :)

red sa...

smilla - dom kommer från nelly.com!

Ninah - jee, tack :)

Fager Dam sa...

Låter som en bra plan, lönar sig att satsa på kläder som passar en själv. Jag har redan ganska bra fason på garderoben.

Enda tråkiga är att jag inte har några ursäkter att köpa nya kläder :P

Red sa...

Fager Dam - tråkigt ja, men bra för plånboken ;)

selmagoestolondon.ratata.fi sa...

Oh, "snortighta, superhögmidjade svarta jeans" är ju preciiis vad jag söker just nu. Vilken storlek är de?;)

Red sa...

selma - haha, tyvärr säkert för stora för dig, jag har själv vuxit ur dem med 3 storlekar nu. Dom var dock sjukt obekväma då dom passade. Och du, jag är ganska säker på att du hittar liknande i London!!