5.1.12

hemlagad müsli

Jag blev himla sugen på en müsli med en massa nötter och frön, och eftersom affärens varianter innehåller en massa socker och andra onödigheter så bestämde jag mig för att laga egen. Dessutom är det ju superenkelt! Jag tog en rejäl näve var av dessa grejer:

hasselnötter
pekannötter
mandlar
solroskärnor
linfrön
sesamfrön
havregryn
kokosflingor


Jag började med att grovhacka nötterna och mandlarna.


Sedan blandade jag ihop allt med 1dl vatten och ett par matskedar agavesirap (man kan använda flytande honung också). Jag kryddade även med lite kardemumma och kanel.


Bred ut allt på en plåt och grädda i ugnen på 175 grader i 30 minuter tills müslin torkat. Rör om minst två gånger så att allt får fin färg.


Förvara müslin i en fin burk och ät med yoghurt, kvarg eller ha på gröten. Man kan också ha med torkad frukt, är dock inget stort fan av det själv.



Jag måste ju direkt provköra den så jag åt den tillsammans med turkisk youghurt och varma hallon och blåbär. Gott.

Inga kommentarer: